Zalety diety

Dieta paleo a RDA

Jak się ma to, co spożywamy codziennie do zalecanego dziennego spożycia? Czy dieta paleolityczna dostarcza faktycznie naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych? Sprawdźcie.

Dla przykładu posłużymy się spożyciem dziennym substancji odżywczych jakiejś 25letniej kobiety będącej na diecie paleolitycznej, która przeciętnie spożywa 2 200 kalorii (dziennie). Połowa z kalorii pochodzi z produktów pochodzenia roślinnego, a druga połowa z produktów pochodzenia zwierzęcego. Nazwijmy kobietę Ania.

 

Ania na śniadanie zjada połowę melona oraz ok. 35 dekagramów łososia atlantyckiego – grillowanego, a na drugie śniadanie sałatką warzywną z krewetkami. Drugie śniadanie zatem to 7 dużych ugotowanych krewetek, 1 starta marchew, 1 ogórek pokrojony w plasterki, 3 szklanki surowych liści szpinaku, 2 pokrojone pomidory, oliwa, sok z cytryny. Wszystko to pikantnie doprawione. Obiad Ani to 2 chude kotlety wołowe z brokułami gotowanymi na parze, a do tego sałatka: zielona sałata, pomidory, czerwona cebula, pół awokado, sok z cytryny. Ania nie zapomina także o deserze (½ szklanki świeżych/mrożonych jeżyn z ¼  szklanki płatków migdałowych) i przekąsce (kotlet wieprzowy na zimno z ¼ szklanki pokrojonych migdałów). Spójrzmy czy Ania dostarcza swojemu organizmowi wszystkiego, co potrzeba w odpowiednich ilościach.

Tabela składników odżywczych

 

Na podstawie powyższej tabeli można stwierdzić, że nasza Ania dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych i to z nadwyżkami. Niesłuszne jest zatem twierdzenie, iż dieta paleolityczna nie zawiera wszystkiego, co niezbędne.

 

2 komentarze do “Dieta paleo a RDA”

  1. Agnieszka pisze:

    Witam!
    Jeśli już decydujemy się na ocenę odżywiania Ani, należałoby przeanalizować jej dietę dokładniej. Już na pierwszy rzut oka widać, że spożywa zdecydowanie za dużo białka, bo ponad 3g/kg (zakładając, że jest typową kobietą o masie 60kg). Poza tym nie ma normy RDA dla wania, jest AI, które wynosi 1000mg co wskazywałoby, że powinna spożywać więcej wapnia tym bardziej że jego wchłanianie jest ograniczone ze względu na nadmierną podaż fosforu w diecie (stosunek wapnia do fosforu powinien wynosić 1:1 a nie 1:0,4!).

    • admin pisze:

      Droga Agnieszko,

      Masz rację z dokładniejszym przeanalizowaniem sposobu odżywiania Ani. Jest to jednak przykładowy, bardzo poglądowy opis – bez wnikania dogłębnie w szczegóły. Chodzi o zarys sytuacji. Zgadzamy się też z faktem, że należy pilnować spożycia białka i brać pod uwagę stosunek wapnia do fosforu. Jest jeszcze kilka elementów, na które każdy z nas powinien zwracać uwagę podczas doboru diety, która powinna być dokładnie przemyślana i przeanalizowana i to najlepiej kilkukrotnie, ponieważ trzeba być świadomym faktu iż przez nieodpowiednie odżywianie można samemu sobie zaszkodzić.

      Pozdrawiamy,
      Redakcja

Dodaj komentarz