Dieta paleo i zasady

Dieta paleo a rośliny strączkowe

Otrzymujemy od Was sporo e-mail’i z pytaniami dotyczącymi zakazu spożywania roślin strączkowych w diecie paleolitycznej, dlatego też postanowiliśmy dokładniej opisać tą niejasność. Zobaczcie dlaczego warto unikać roślin strączkowych.

Przykładowe rośliny strączkowe

Od dawien dawna panuje przekonanie, że rośliny strączkowe takie jak groch i fasola są niezwykle cennym pokarmem, ponieważ zawierają bardzo dużo białka i innych istotnych składników odżywczych. Badania jednak udowodniły, że rośliny strączkowe zawierają średnio około 27% białka,  czyli nie należą do pokarmów wysokobiałkowych. Dla porównania halibut zawiera 80% białka, a krewetki 90%. Okazuje się zatem, że spożywając rośliny strączkowe dostarczamy naszemu organizmowi jedynie część białka, którego potrzebujemy.

 

No dobrze, ale nie jest to powód by od razu usuwać rośliny strączkowe z założeń diety. Co zatem negatywnie wpływa na opinię o tym pożywieniu, co automatycznie wyklucza je z pokarmu paleo?

  1. Nie należą do pożywienia spożywanego przez naszych przodków.
  2. Zawierają składniki „antyodżywcze”, które utrudniają przyswajanie pewnych składników odżywczych przez nasz organizm.
  3. Mogą powodować uszkodzenie układu żołądkowo-jelitowego oraz odpornościowego.
  4. Zaburzają równowagę kwasową w nerkach.
  5. Przyczyniają się do utraty masy mięśniowej.
  6. Przyczyniają się do utraty minerałów w naszych kościach.
  7. Prawdopodobnie sprzyjają pojawieniu się cukrzycy typu 1, reumatoidalnemu zapaleniu stawów czy też stwardnieniu rozsianemu.

Oczywiście znajdą się osoby, które będą próbowały podważyć wymienione powyżej powody, dla których warto wykluczyć rośliny strączkowe ze swojego jadłospisu. Niemniej jednak zapewniamy, że spożywanie tego typu pożywienia nie dostarczy naszemu organizmowi wielu wartościowych składników, które mogłyby wpłynąć pozytywnie na nasze zdrowie. Przy zaletach roślin strączkowych więcej jest wątpliwości, niżeli pewnych i sprawdzonych faktów. Ich wpływ na nasze zdrowie może okazać się zgubny, dlatego też zaleca się ich odsunięcie z diety paleolitycznej.

Dokładne wyjaśnienia wymienionych przez nas powodów przeciw spożywaniu roślin strączkowych znaleźć możecie w książce dr Loren’a Cordain’a pt. „Dieta Paleo”, który to dokładnie opisuje ich wpływ na nasze zdrowie.

 

2 komentarze do “Dieta paleo a rośliny strączkowe”

  1. admin pisze:

    Rośliny strączkowe zawierają inhibitory enzymów proteolitycznych, fityniany, lektyny, glikozydy cyjanogenne, saponiny, izoflawony, taniny. Wszystkie te składniki są substancjami antyodżywczymi.

  2. groszek pisze:

    Akurat układ odpornościowy jest poprawiany, to „prawdopodobnie sprzyjają” totalna ściema, proszę o wymienienie tych „składników antyodżywczych”. Inaczej ten artykuł to jakieś autorskie nieporozumienie.

Dodaj komentarz