Dieta paleo i zasady

Tłuszcze w Diecie Paleo

Będąc na diecie paleolitycznej nie musisz ograniczać ilości tłuszczów, ale musisz wiedzieć, które tłuszcze możesz spożywać, a których unikać. Przedstawiamy więc tłuszcze zgodne z dietą paleo i zdrowe dla organizmu.

Po pierwsze – dieta paleo zaleca wyeliminowanie wszelkich olei roślinnych bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe i omega-6. Należą do nich między innymi olej kukurydziany, olej arachidowy, olej sojowy i olej z pestek winogron. Również olej słonecznikowy ma niekorzystny stosunek ilości kwasów omega-6 do omega-3 i z tego względu warto zastąpić go innym. Ale właśnie – jakim?

1. Olej kokosowy – najczęściej polecany przez znawców diety paleolitycznej. Zawiera ok. 90% kwasów tłuszczowych nasyconych, w tym ok. 45% kwasu laurynowego, wspomagającego układ odpornościowy. Najczęściej jest sprzedawany w wersji rafinowanej, bezzapachowej, ale w niektórych sklepach można trafić na olej kokosowy tłoczony na zimno, mający przyjemny kokosowy zapach.

2. Masło i ghee – Masło nie jest stricte paleo, ponieważ jest wytwarzane z mleka, ale poza tym zawiera kwasy tłuszczowe nasycone. Dla tych, którzy chcą być w 100% w zgodzie z dietą paleolityczną polecamy ghee lub inne masło klarowane, która zawiera wyłącznie tłuszcze, bez białek mleka.

3. Tłuszcze zwierzęce (z wołowiny, wieprzowiny, kaczki…) – jaskiniowcy jedli dużo mięsa i przede wszystkim właśnie takie tłuszcze.

4. Oliwa z oliwek – zalecana nie tylko przez dietę paleolityczną, ale również wiele innych zdrowych diet. Zawiera głównie kwas oleinowy, należący do zdrowych jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Nadaje się nie tylko do smażenia, ale również do spożywania na zimno, np. w sałatkach.

5. Olej z awokado – zdrowy, bogaty w witaminy. Idealny do sałatek, ale nie należy smażyć go w wysokiej temperaturze.

Dodaj komentarz